Історія Велодня

Перший масштабний велопробіг відбувся у Києві у 2004 році - тоді акція мала назву "На велосипеді на роботу", і проводилася у робочий день, щоб дійсно доїхати на роботу. Організатори хотіли провести велопробіг на кшталт європейських "Bike to work" та "Critical mass". Це дійсно вдалося, до велопробігу долучилися кілька сотень учасників, і з того часу акція стала щорічною. 

За кілька років, у 2007, акцію перенесли на вихідні - до пробігу долучалися все більше людей, і обмежитися проїздом центральними вулицями без їхнього перекриття для автомобілів уже стало неможливим. Для акції почали перекривати спочатку одну смугу, потім дві. З переносом на вихідні велопробіг отримав назву "Велодень", і був перенесений з осінніх днів на останні вихідні травня, тож тепер щороку співпадає з Днем Києва.  З часу перенесення заходу на вихідні кількість учасників велопробігу збільшувалася у геометричній прогресії: з кількох сотень учасників першого пробігу до 10 тисяч велосипедистів у 2010 році.

Інші міста почали долучатися з 2006-го. Одним із перших був Харків, який зараз збирає найбільшу вслід за Києвом кількість учасників - у 2011 році на велопробіг виїхали 5 500 велосипедистів. І це незважаючи на те, що харківським велосипедистам наразі доводиться найгірше - щороку місцева влада вигадує нові причини, аби заборонити щорічний велопробіг. У 2008 році акцію навіть довелося перенести на тиждень

Житомир, Запоріжжя, Луцьк, Львів та Миколаїв провели перші Велодні у 2007, зібравши до сотні учасників кожен. З того часу кількість велосипедистів зростала дуже швидко, і зараз сягає від однієї до кількох тисяч у кожному місті.

У 2008 році список міст-учасників поповнили Дніпропетровськ, Донецьк, Рівне, Вінниця, Первомайськ та Стаханів. 

Івано-ФранківськКривий Ріг, Луганськ, Одеса, Полтава, Сімферополь, Хмельницький, Черкаси та Чернігів приєдналися у 2009, а уже наступного року кількість міст-учасників сягнула двох десятків.

З 2011 року у географії всеукраїнських Велоднів почала спостерігатися цікава тенденція: велосипедисти більше не обмежувалися обласними центрами і організовували велопробіги навтіь у найменших містах. У результаті цього кількість велосипедистів на велопробігах у обласних центрах зменшилася на кілька тисяч, натомість міста-супутники провели свої Велодні. Наприклад, у Києві у 2010 році у Велодні брали участь близько 10 тисяч велосипедистів, а у 2011 - на кілька тисяч менше, водночас міста Київської області провели власні пробіги. Через це у 2011 році Київ майже поступився першістю Харкову, у якому 5 з половиною тисяч велосипедистів виїхали на пробіг.

Дослідження кількості учасників Велоднів 2009-2011

Тим не менш, загальна кількість учасників Велодня в Україні збільшується: у 2011 році кількість людей сягнула 25 тисяч. У дослідженні Марії Корнієнко з Феодосії наочно показані учасники усіх Велоднів, починаючи з 2009 року.

У 2012 році до Велодня долучилися 55 міст, троє з яких знаходяться поза межами України (білоруський Гомель, російські Курськ та Орел). Усі обласні центри, крім Луганська, провели Велодень, а також до них долучилися значно більше маленьких міст і навіть селищ. Загалом, з 2010 спостерігається тенденція проведення Велодня все більше у власних містах, а не приєднання до великої колони в обласному центрі, як це було раніше. Найбільш незвичний Велодень провів Харків: тут влаштували тематичні велоколони у маскарадних костюмах, офісному одязі, дівчат у сукенках, алко-байкерів, а також їздили у вишиванках і возили собак у кошиках. Цікавий Велодень влаштували і у Сімферополі: відкрили величезний пам'ятник велосипеду та влаштували підвісну вело-виставку. 

Ми продовжуємо писати історію Велодня, тож будемо вдячні за надіслані вами історії пробігів у ваших містах, на пошту: admin@bikeday.org.ua , з темою "Історія Велодня".